Nieuwe Volvo

Molenaar Haarlem neemt Volvo FMX 460 10x4 widespread in gebruik Molenaar Haarlem neemt Volvo FMX 460 10x4 widespread in gebruik Molenaar Haarlem legt zich inmiddels al weer drie generaties lang toe op het verhuren en uitleggen van rijplaten. Zij zijn sinds 1995 het tweede bedrijf in Nederland dat rondrijdt met wagens die vanaf de kraan volledig te besturen zijn. Het specialisme is verder ontwikkeld en inmiddels is het bedrijf toonaangevend. De laatste investering betreft een Volvo FMX 460 10x4 widespread met Globetrottercabine. De truck werd geleverd door Volvo Group Truck Center Amsterdam. Molenaar Haarlem is een verhuurbedrijf van rijplaten, azobé kraanschotten en onder meer loopschotten. Doordat het bedrijf gespecialiseerd is in het zelf transporteren en plaatsen, is het zeer flexibel. Dennis Molenaar, directeur: “Wij verzorgen jaarlijks een groot aantal projecten en evenementen. De verhuur betreft stalen rijplaten voor zowel lichte, middelzware als zware toepassingen, alsmede kunststof rijplaten en loopschotten. Daarnaast verhuren we ook kraan -of draglineschotten en verkopen we rondhout en bielsen. We bedienen onze klanten het hele jaar rond, 24 uur per dag. Zo komt het voor dat we ’s nachts een tijdelijke kraanopstelplaats creëren, die we na de werkzaamheden direct moeten verwijderen, omdat het een verkeersbelemmering vormt. Het betekent veel ad hoc werk.”

Gevarieerd wagenpark

 

Molenaar Haarlem beschikt over een wagenpark van zes eenheden, die volledig zijn uitgerust voor het leggen van rijplaten. “Wij hebben een gevarieerd wagenpark dat toegespitst is op de werkzaamheden. Alle voertuigen zijn uitgerust met een laad -en los, -of overslagkraan en voorzien van een zelfrijdend systeem vanaf de kraan.” De nieuwe Volvo FMX 460 10x4 widespread is bedoeld voor het ‘zwaardere werk’. Het maximaal GVW bedraagt 50 ton, technisch is het 53 ton. Het GVW wordt onder meer bereikt door twee 10-tons voorassen, een Volvo 10-tons voorloopas die voor het tandemstel geplaatst is en een widespread tandemstel van 23 ton. Als basis is de standaard 8x4 genomen, waar Terberg Techniek een extra Volvo-as heeft bijgeplaatst. Vier van de vijf assen zijn (elektrisch-hydraulisch) stuurbaar, terwijl de drie achterste assen ook nog eens hydraulisch geveerd (en gecompenseerd) zijn.

De truck kan door de asconfiguratie volledig worden uitgenut voor het laadvermogen. “Het is een 5-asser met de technisch hoogst mogelijke asbelasting bij de kleinst mogelijke wielbasis. In ons werk moet je makkelijk kunnen manoeuvreren en we komen vaak op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn. Met de afstandsbediening van de kraan kan de machinist tijdens het leggen van de rijplaten de truck verplaatsen. In dit geval hebben we gekozen voor een 24 ton/meter overslagkraan van Penz. Ook is de truck voorzien van een optioneel detecteringssysteem, waardoor de machinist gewaarschuwd wordt, indien er zich iets voor de truck bevindt. Dat is nog geen verplichting, maar wij willen graag vooruit lopen op normering.” Molenaar Haarlem is VCA-gecertificeerd en alle medewerkers zijn in het bezit van een hijsbewijs.

Bekijk hier het hele artikel in Transport online